C/ Costa i Cuxart, 5 - 08031 BARCELONA - Tel. 93 340 16 16 - email: mimir@lafontdemimir.cat

lunes, 16 de enero de 2017

‘Més que un Club de Lectura!’ Novel.la Negra: Entrevista a Sebastià Bennassar, Xavier Borrell i Jordi Ledesma

A La Font de Mimir estem realitzant una sèrie de xerrades temàtiques al voltant de temes i gèneres literaris que creiem que poden donar molt de què parlar. A 'Més que un Club de Lectura!' Hem parlat de còmic i manga, d'il·lustrat i, aquest mes de gener, ens hem reunit amb tres autors i experts del gènere negre perquè ens expliquin en què es diferencia la Novel·la Negra de la Policíaca i el Thriller, i ens recomanin alguns títols. Sebastià Bennassar, Xavier Borrell i Jordi Ledesma ens van acompanyar la tarda del divendres 13 i el debat es va caldejar fins al punt de tancar la llibreria i quedar-nos dins per seguir xerrant.

SEBASTIÀ BENNASSAR
Escriptor, traductor, periodista i agitador cultural. Va treballar als diaris ‘Baleares’ i ‘Balears’. Ha publicat una trentena de llibres de tots els gèneres literaris, excepte teatre. Dirigeix la revista ‘Bearn’, dedicada a la promoció de la literatura en català, i el festival de novel·la negra ‘Tiana Negra’.
L’imperi dels lleons / El imperio de los leones (Alrevés)
El país de los crepúsculos / El país dels crepuscles (Alrevés)
Cants de sirena negra (Saldonar)
On mai no creix l’herba (Alrevés)

JORDI LEDESMA
Finalista del premi de la Setmana Negra de Gijón 2012 i dels premis literaris del Congrés de Cinema i Novel.la de la Universitat de Salamanca 2016, és autor de novel.la negra, poesia, relats i guions.
Narcolepsia (Alrevés)
El diablo en cada esquina (Alrevés)
Lo que nos queda de la muerte (Alrevés)

XAVIER BORRELL
Periodista, escriptor i crític cultural. Dirigeix el programa ‘Propera parada cultura’ de Radio Cubelles, col·labora a ‘Todos somos sospechosos’ de Radio 3 RNE, director del blog cultural ‘Propera Parada Cultura’ y Comisario del festival ‘Cubelles Noir’.
El canto de la ira (Dédalo)
Amores inciertos (Letras Difusión)
El baile de los negros (Serial Ediciones)

ENTREVISTA
IDR. Per què escrius novel.la negra?
SB. És el gènere que em permet criticar millor el que no m’agrada d’aquesta societat, alertar als lectors sobre el que  ens està passant i intentar ajudar a canviar una mica aquest món regit pel pensament únic liberal capitalista.
JL. Per les opcions per als diferents registres i temàtiques que el gènere m'ofereix. Per la textura i les possibilitats de denúncia i reflex de la societat. Per despullar i assenyalar.
XB. Soc una persona de barri a que li agraden les emocions fortes i crec que la novel·la negra es la que millor ho transmet. Tant que hem d’estar en constant evolució degut als canvis que la realitat ens ofereix cada dia. I també perquè, com és el que llegeixo, dec estar influenciat.
IDR. Què es el que més t’agrada d’aquest gènere?
SB. Que pots matar a qui vulguis sense haver de passar per la presó. No, parlant seriosament, el que més m’atreu és aquesta possibilitat de fer novel·la social.
JL. Crec que pels mateixos motius pels quals escric. I pel pes i la capacitat de reflexió que et transmeten algunes novel·les.
XB. Com deia abans, perquè està en constant evolució i diu les coses com son, sense maquillatge.
IDR. (Jordi) Els teus personatges són de l’altre bàndol: criminals, prostitutes, drogoaddictes… La gent del carrer hi té un gran pes. Per què aquest punt de vista? Com t’ho fas perquè siguin tan realistes i creïbles?
JL. Sóc una persona curiosa i inquieta. Observo molt a la gent i analitzo el que veig, i imagino els seus egos i conductes en un escenari més íntim. Crec que la base d'un bon personatge, sigui quina sigui la seva condició social i opcions de subsistència, ha de ser la humanitat.
IDR. (Sebastià) La veu a les teves novel·les sobta al principi, però desprès fa que siguis un més amb la historia. Quan vas decidir-te per aquesta veu i per què? Que t’aporta i on et restringeix?
SB. Quan optes per escriure novel·les en segona persona el que intentes es trencar la barrera física entre el lector i el llibre, d’alguna manera el vols incloure dins de la història. La vaig descobrir el 2003, quan escrivia Cants de Sirena Negra, que no es va publicar fins a 12 anys després, i la vaig començar a explotar en les novel·les que he publicat des del 2013, tot i que aquesta última, L’imperi dels lleons, és més convencional des d’aquest punt de vista.
IDR. Pots dir-nos per què i cóm decideixes el tipus de personatges, el protagonista i la veu narrativa?
SB. En realitat són ells els que m’escullen. Sempre treballo en dos o tres projectes a la vegada fins que un s’acaba imposant sobre els altres i llavors ja ho tinc. Però quan començo a escriure tinc molt clar el tema i de què vull parlar però no la forma, que descobreixo a mesura que em poso a escriure i vaig provant quina funciona millor.
JL. Tot forma part d'un puzle que un va completant de manera molt personal, i amb molt marge d'error. Per això és tan important reescriure. Crec que és bàsic tenir una història més o menys clara, i després anar vestint-la amb millor o pitjor sort.
IDR. (Xavier) Portes molts anys sent crític i lector abans de publicar la teva primera novel.la, això t’ha ajudat a l’hora d’escriure? Quin es el teu propi punt de vista com a escriptor de novel.la negra?
XB. Sí, m´ha ajudat molt per dos motius: un, perquè de tant llegir estic molt documentat sobre els temes que vull tractar a les novel·les; i un altre, perquè em permet fer quelcom diferent al que llegeixo habitualment.
Ara mateix m’interessa molt el món del terrorisme islàmic, però costa molt escriure sobre això perquè estan succeint coses a cada minut que ho canvien tot. Abans m’havia interessat molt la novel·la negra al franquisme i la Guerra Civil.


IDR. Què creieu que ha d’aportar la novel.la negra al lector? I a la societat?
SB. Inquietud. L’ha de treure de la seva zona de confort. Hauria de servir per obrir els ulls a qui calgui.
JL. Crec que moltes preguntes. Bastants dubtes. I poques respostes. Aquestes qüestions, si la societat que les rep i planteja s’ho mereix, serà inevitablement millor societat.
XB. Sobre tot coses originals, han nascut un munt de festivals del gènere que s’han d’alimentar de noves novel·les, si no fem un esforç d’innovació avorrirem a la gent.
Amb la societat tenim el compromís de fer denuncia de l’actualitat i d’èpoques passades que han quedat enfosquides amb el temps de la corrupció.
IDR. Quin és el teu mètode?
SB. Escriure cada cop una novel·la negra diferent de l’anterior i que sigui un homenatge a algun clàssic del gènere.
JL. No hi ha mètode, encara. De cada novel·la aprenc coses que procuro aplicar-me per a la següent. Però el que no falla és llegir molt. I triar les lectures.
XB. Jo soc de crear-me un guió per un  llibre, sense acabar, i que els personatges em vagin guiant per l’escriptura por a poc. Després per redactar aprofito qualsevol moment, fins i tot al tren quan vaig a la feina o en moments de descans.
IDR. Quin seria el teu autor de referencia dins del gènere?
SB. Pedrolo i Fuster en català, i els francesos del polar en general. També m’agrada molt Chester Himes.
JL. Jim Thompson com a clàssic. Andreu Martín com contemporani. I Alexis Ravelo com a referent actual.
XB. El meu sens dubte és Manuel Vázquez Montalbán, perquè d’adolescent em va despertar la consciència de la realitat d’una transició potser no ben afilada.
IDR. (Sebastià i Xavier) Treballant a premsa i ràdio, a seccions culturals i especialitzades en novel.la negra, com veieu el present i el futur del gènere? Quins autors actuals recomanaríeu a algú que no llegeix normalment novel.la negra i quins als que en son seguidors?
SB. Crec que passa un nivell molt bo pel que fa a la producció i fluix pel que fa a la indústria. Falten lectors, es venen pocs llibres i no hi ha sensació que això vagi a canviar en poc temps. Recomanaria a tothom llegir Jordi Ledesma i Alexis Ravelo en castellà, i llegir l’Albert Villaró en català. Per als que són molt fans del gènere negre, i una mica puristes, el més gran de tots els autors castellans: en Julián Ibáñez. També els llibres de l’Empar Fernández.
XB. Tot i que no hi ha gaires lectors i compradors de llibres, els festivals estan funcionant, cada vegada hi ha més i s’omplen més. Ho veig amb optimisme sempre que es respecti la qualitat literària.
Rosa Ribas i Sabine Hoffmann han fet una trilogia espectacular en que tothom es pot veure implicat: bon tema, bona redacció i resolucions de manual. Als que son seguidors, els llibres de les dones consagrades com Empar Fernández o Margarida Aritzeta els faran gaudir d’unes novel·les negres de qualitat i força entretingudes.
IDR. Quins gèneres llegeixes?
SB. Sóc omnívor. Només hi ha dues classes de literatura: la bona i la dolenta.
JL. Tots. El que més llegeixo és novel·la.
XB. Jo llegeixo de tot per plaer, i negre per feina
IDR. Ens pots recomanar algun títol?
SB. Us recomano una obra no negra: La ciutat imaginada d’Antoni Vidal Ferrando, un llibre que mixtura gèneres, molt atrevit, d’un escriptoràs illenc. També us recomano un altre llibre no negre, llegit l’any passat ,que em va colpir: La ferocitat, de Nicola Lagioia.
JL. Estranys en un tren, de Patricia Highsmith.
XB. Doncs Maldita Verdad de Empar Fernández i El santo al cielo de Carlos Ortega Vilas, son dues bones novel·les.

El mes que ve, la trobada de 'Més que un Club de Lectura!' anirà sobre romàntica i, al març, parlarem sobre dones i l'ofici d'escriptor.
Us podeu informar a la llibreria i apuntar-vos a les nostres News perquè us enviem tota la informació. Les xerrades són obertes al públic i gratuïtes, així que no us les perdeu.



Enllaços d’interès:
Entrevista a en Sebastià Bennassar
Ressenya de Cants de Sirena Negra
Entrevista al Jordi Ledesma
Ressenya de El diablo en cada esquina
Entrevista a l’Empar Fernández
Ressenya de Maldita Verdad



Isabel del Río
Relacions Públiques i Dinamitzadora Cultural
@FONTMIMIR

No hay comentarios:

Publicar un comentario